Ford Fiesta RS WRC

World Rally Championship er i fuld gang, og de har været omkring Monte Carlo, Sverige, Mexico, Portugal og sidst Argentina. Næste stop på listen, er Italien.

Kørerne har på nuværende tidspunkt allerede været igennem lidt af hvert på de forskellige baner, og bilerne bliver tæsket godt igennem. Rallybilerne er som bekendt baseret på gadebiler, men er ombygget en lille smule, så de indeholder lidt større motorer med masser af hestekræfter. Ford Fiesta RS er Fords nyeste bud på en rally bil, og de har ikke skudt helt ved siden af. Fiestaen afløste Ford Focus 2011. Ford Focus havde ellers gjort det godt, i flere forskellige versioner, siden 1999, men med de nye regulationer for WRC bilerne anno 1999, mente Ford at det var på tide at præsentere en ny og forbedret super 2000 version af Ford Fiestaen.

Fiestaen har med sin firhjulstrukne drivlinje, giver den et fantastisk vejgreb og gode køreegenskaber i stort set alt slags vejr. Og de 300 hk den ellers kompakte motor kan prale af, er ikke for tøsedrenge. Ford Fiesta klarer sig allerede rigtigt godt i årets WRC, Mikko Hirvonen og Elfyn Evans begge får forholdsvist lave odds fra bookmakere som Unibet før hvert race. De skuffede da heller ikke bookmakerne da de begge nåede indenfor top 10 i den endelige placering ved WRC løbet i Argentina d. 11. maj.

Elfyn Evans kom ind på en fin 6. plads, efter at have kæmpet om pladsen med polske Robert Kubica. Finske Mikko Hirvonen kom ind på en 2. plads, efter at have klaret sig rigtig godt i de sidste løb søndag, men et uheld om fredagen, kostede for meget tid til at indtage førerpositionen, som blev taget af Jari-Matti Latvala.